Ćwiczenia fitness dla każdego

Co tak naprawdę oznacza fitness? W ogólnej definicji oznacza sprawność fizyczną, czyli siłę mięśni, a także wytrzymałość, gibkość, zwinność i zręczność. Jest najbardziej uniwersalną aktywnością, łączącą różnorakie formy ruchu. Lecz by trening był skuteczny i bezpieczny dla każdego, musi być prowadzony według ustalonych reguł i dostosowany do wielu czynników takich jak: wiek, płeć, stopień zaawansowania, czy występujące schorzenia. Jak dzielimy zajęcia fitness? Na wytrzymałościowy, siłowy i formy łączone. Jak dobrać ćwiczenia fitness do naszych potrzeb?

Ćwiczenia dla początkujących

Trening fitness można rozpocząć dosłownie w każdym momencie życia. Na rozpoczęcie naszej drogi z fitnessem zaleca się pilates, czyli ćwiczenia sprzyjające utrzymaniu równowagi w organizmie. To zajęcia łączące elementy jogi, stretchingu i ćwiczeń kształtujących sylwetkę. Ćwiczenia odciążają kręgosłup i inne stawy. Co więcej, podczas tych ćwiczeń pracują mięśnie głębokie, które są odpowiedzialne za postawę ciała. Kiedy mamy problemy z kręgosłupem lub w przeszłości nabawiliśmy się nie jednej kontuzji – powinniśmy ćwiczyć mimo wszystko. W takich przypadkach ćwiczenia można dobrać w porozumieniu z instruktorem.

Do wyboru, do koloru

Propozycji zajęć fitness jest tak wiele, że nie sposób ich wszystkich przedstawić w kilku zdaniach. Jedną z najpopularniejszych form fitnessu jest zumba, która jest inspirowana latynoskimi rytmami i stanowi połączenie tańca i aerobiku. Poprawia ona koordynację, kształtuje sylwetkę oraz pomaga w zrzuceniu nadmiernych kilogramów, ze względu na aerobowy charakter. Aeroboxing to połączenie aerobiku z elementami sztuk walki: kick-boxingu, taekwondo, boksu, aikido i karate – a wszystko wykonywane w rytm muzyki. Wspaniały sposób na rozładowanie energii oraz poprawienie wydolności. Fitness ma również wiele do zaoferowania miłośnikom sportów wodnych. Hydrospinning to jazda na stacjonarnym rowerku w wodzie – modeluje sylwetkę i poprawia kondycję. Circuit z kolei to są zajęcia prowadzone z użyciem stepów oraz innych przyborów, np. sztang, ciężarków, expanderów gumowych itd. Ćwiczenia te wzmacniają wszystkie grupy mięśni. Cardio funk to taniec uliczny w marszu – schudniecie gwarantowane, plus wzmocnienie pracy serca i poprawa kondycji. Step&Shape to trening interwałowy poprawiający kondycję i ujędrniający ciało – są to ćwiczenia na stepie z wykorzystaniem prostych przyborów.

Autor